Herbata znana jest na całym świecie i wiele osób pije ją w bardzo dużych ilościach. Nie wszyscy jednak wiedzą jak wpływa  na ich zdrowie, jak ją pić, aby nie szkodziła i jakie można mieć korzyści ze stosowania herbaty na skórę. Jeśli chcesz się tego dowiedzieć, czytaj dalej 🙂

W tym artykule na myśli napar z liści i pąków rośliny o tej samej nazwie. Najpopulerniejszymi rodzajami takich herbat są: czarna, czerwona, zaielona, biała, żółta i oolong (herbata niebieska).

Ten artykuł nie dotyczy herbatek ziołowych i owocowych – to inny temat, więc nie chcę namieszać.

 

Czy picie herbaty wpływa na kolor zębów?

Jeśli pijesz dużo czarnej, mocnej herbaty, to jest opcja, że Twoje zęby staną się ciemniejsze. To dotyczy picia wszyskich ciemnych napojów, takich jak np. kawa, czy sok z czarnej porzeczki.

Żeby temu zapobiec, pij słabszą czarną herbatę, lub wybierz sobie jakiś jaśniejszy gatunek, np zieloną. Jeśli lubisz jednak czarną, staraj się myć zęby po filiżance herbaty, wtedy zmniejszysz ryzyko zabarwienia zębów.

 

Jak herbata działa na urodę?

Weźmy przykład z Japonii. kobiety tam mieszkające dbają o to, by wyglądać maksymalnie młodo i zmniejszenie oznak starzenia o 10, czy nawet 20 lat jest dla nich możliwe bez żadnych operacji plastycznych. To nie odbywa się tylko dzięki herbacie, ale ona ma spory wpływ na spowolnienie starzenia.

Jeśli twoje zdrowie jest w gorszym stanie, będzie to widać także na zewnątrz.  Herbata ma wiele właściwości zdrowotnych, dzięki którym m.im spowalnia starzenie – skóra zachowuje jędrność i elastyczność przez dłuższy czas. Zdrowsze ciało od środka, to również leszy wygląd od zewnątrz.

Herbata ma właściwości, które świetnie działają jeśli używa się jej także bez pośrednio na skórę. Działa ona oczyszczająco, ptzeciwbakteryjnie, przeciwzapalnie, łagodząco, wzmacniające i chroni przed promieniami UV.

W sklepach na pewno widziałaś kremy np z zieloną herbatą, ale sama też możesz sobie zrobić w domu maseczki, czy płukanki, które mają w składzie herbatę, lub składają się tylko z herbaty 😉

 

   

Właściwości lecznicze:

Herbata przede wszystkim pomaga w pokonywaniu zaparć, poprawie wzroku, oczyszczaniu organizmu czy poprawianie zdolności pamięciowych.

 

Znajduje się w niej kilka substancji, które sprawiają, że jest tak niesamowita.

Jedna z nich to teina, która:

– pobudza, ale w przeciwieństwie do kawy działa na organizm wolniej, więc efekty utrzymują się przez dłuższy czas.  Poza tym nie ma negatywnego wpływu na układ krążenia.

– redukuje objawy zmęczenia fizycznego i psychicznego, oraz zwiększa koncentrację,

– poprawia trawienie, co może być pomocne przy wzdęciach i zaparciach,

– dodaje energii. Więc jeśli chcesz schudnąć, lub po prostu utrzymać swoją wagę, herbata zwiększy  spalanie tłuszczu i przyspieszy metabolizm,

– przeciwdziała chorobie wątroby, układu krążenia

– mniejsza ryzyko zawału serca

Katechiny zawarte w herbacie zapobiegają pojawieniu się i hamują rozwój komórek nowotworowych

Bardzo ważną rolę odgrywają też flawonoidy, które

– obniżają poziom cholesterolu we krwi (czy cholesterol jest taki zły?  Sama się już pogubiłam, ponieważ jedne badania to potwierdzają, a inne temu zaprzeczają.  Możliwe, że kiedyś rozpiszę się bardziej na ten temat),

– neutralizują wolne rodniki, co przyczynia się do lepszej odporności organizmu na wszelkie choroby;

Herbata jest też dobrym rozwiązaniem dla osób, które przez palenie papierosów uszkodziły swoje DNA – ten napój pomaga je odbudować.

Dlaczego herbata może być szkodliwa?

Teina może dać Ci wiele korzyści, ale tylko wtedy, kiedy wiesz jak parzyć herbatę. Jeśli będziesz parzyć ją zbyt długo, uwolnią się z niej szkodliwe substancje, które mogą przyczynić się do bezsenności, bóli stawów, a nawet artretyzmu (choroba stawów dotyka najczęściej mężczyzn w wieku 40-60 lat i kobiety po okresie menopauzy).

Zawartość teiny w herbacie jest zalezna od gatunku i od czasu parzenia. Najwięcej jest jej w czarnej herbacie, dlatego nie parz jej dłużej niż 3 minuty. Jeśli parzysz ją do trzech minut, spokojnie możesz wypić kilka filiżanek dziennie dla zdrowia.

 Jak parzyć herbatę?

  • Herbata czarna: maksymalnie 3 minuty!

Ale jeśli masz biegunkę, wtedy gorzka, mocna czarna herbata (zaparzona powyżej 3 minut) może ci pomóc.

  • Czas parzenia dla  herbat z mniejszą ilością teiny, czyli dla czerwonej, zielonej, żółtej i oolong to minimum  2 minuty (do 2 minut  nie zdążą się wydobyć z listów te najlepsze dla zdrowia substancje) . Nie parz herbat kilkanaście minut, ponieważ w ten sposób możesz podrażniać żołądek.

 

Jeśli będziesz parzyć herbatę  do 3 minut, będzie działać na ciebie pobudzająco, a jesli czas parzenia będzie dłuższy niż 5 minut, pomoże ci się zrelaksować.

Pij ciepłą herbatę, ale nie gorącą, ponieważ poparzenia przełyku na pewno nie będą koszystne dla twojego zdrowia. Daj jej kilka, lub kilkanaście minut na ostygnięcie.

 

Jeśli uważasz, że ten artykuł jest ciekawy i może być dla kogoś pomocny, udostępnij go – może dzięki tobie ktoś będzie zdrowszy 🙂

 

 

 

Leave a comment