Ten post jest skierowany dla wszystkich osób, które chcą zacząć trenować, lub mają dzieci 🙂

Dostaję ostatnio wiadomości od nastolatek z pytaniami czy moje treningi (które pokazuję na Instagramie i YouTube) mogą wykonywać osoby które mają poniżej 18 roku życia –  czy np 12-latka może zacząć trenować, jak treningi tak młodych osób powinny wyglądać, od czego zacząć itd.

Aktywność fizyczna powinna być elementem życia każdego człowieka. Nie ważne, czy ma 5 lat, czy 85 lat.  Ale jeśli chcemy czerpać z niej maksymalnie korzyści zdrowotne, musimy przede wszystkim  pamiętać o dostosowaniu aktywności fizycznej do wieku i możliwości danej osoby.

Co do możliwości jest to kwestia bardzo indywidualna – zależy m.in od sprawności ruchowej i stanu zdrowia. Jednak możemy podzielić ludzi na ogólne grupy wiekowe i do każdej grupy wiekowej przydzielić najbardziej odpowiednią formę aktywności fizycznej.

1) Pierwsza grupa wiekowa będzie zaczynać się od wieku, w którym nauczyłaś się swobodnie chodzić  do około 10,11 lat.

Uważam, że im wcześniej człowiek pozna sport, tym dla niego lepiej. Dobrze jest zaszczepić takie dobre nawyki nawet u dzieciaków, które  tylko nauczą się chodzić. Dzięki temu będą bardziej sprawne, będą mieć lepszą koordynację ruchową, a także będą bardziej odporne na wszelkiego rodzaju wady postawy i choroby, oraz ryzyko wystąpienia problemów z wagą będzie mniejsze. Dodatkowo ogromny plus jest taki, że aktywność fizyczna będzie dla takiej osoby nawykiem – oczywistym elementem jego życia. Oczywiście nie każdy, kto uprawiał jakiś sport w dzieciństwie, nadal trenuje, ale jeśli tylko z tego tytułu ma dobre doświadczenia, zapewne będzie go ciągnąć do ruchu i będzie mu łatwiej zacząć wszelkie nowe aktywności od osoby, która nigdy ze sportem nie miała nic wspólnego.

A więc co jest dobre dla tej grupy wiekowej powiedzmy 0-10/11 lat? Najlepszy jest ogólnorozwojowy sport przez zabawę. Czyli to, z czym często spotykamy się na wf-ie: zabawa w berka, zbijaka, wszelkiego rodzaju gry z piłką – kopanie, rzucanie, ale także może to być np jazda na łyżwach, nartach, rower, pływanie, a nawet sporty sztuk walki (jeśli w klubie jest wydzielona odpowiednia grupa wiekowa). Kiedy ja trenowałam taekwondo, była właśnie taka grupa, gdzie najmłodsi spotykali się z trenerem i mieli świetne połączenie zabawy z ogólnorozwojowym wysiłkiem fizycznym. Najważniejsze, aby ta aktywność sprawiała przyjemność, ale też uczyła dyscypliny. Dobrze by było, jakby pokazała też na czym polega wygrywanie i przegrywanie – jak sobie z takimi emocjami poradzić. Pamiętaj, że sport kształtuje charakter, szczególnie jeśli uprawia go młody człowiek.

2) Kolejna grupa wiekowa będzie od około 10/11 lat do około 14/15.

W tym wieku można już zacząć trenować z ciężarem  własnego ciała. Oczywiście sporty z poprzedniej grupy wiekowej, czyli takie które sprawiają nam największą przyjemność, nadal możemy sobie kontynuować i możemy robić to już zawsze. Ale taki wiek – od 10 d0 około 15 lat pozwala nam już na typowe ćwiczenia siłowe z wykorzystaniem ciężaru własnego ciała.

Będą to na przykład przysiady, brzuszki, pompki, podciągnięcia na drążku. Będą to też takie ćwiczenia jakie najczęściej pokazuję na  YouTube i Instagramie – tak typowo na pośladki, nogi, brzuch ramiona, plecy… bez żadnego dodatkowego obciążenia. W tym czasie poprawiamy swoją wytrzymałość, pracujemy nad stabilnością, koordynacją, ale też uczymy się prawidłowej techniki ćwiczeń, które już za kilka lat będziemy mogli wykonywać z ciężarami.

3) Następna grupa to  osoby od 14/15 do około 16/17. Górna granica wiekowa to będzie ten czas kiedy przestajemy rosnąć.

W tym wieku możemy juz zaczynać zabawę z ciężarami, ale też nie możemy z nimi przesadzić. Tutaj jeszcze nie zaczynamy dźwigać dużych ciężarów, ale nadal uczymy się prawidłowej techniki.  Z tego względu, że nasze ciało w tym wieku jeszcze się rozwija, rośnie, nasz układ kostny, nerwowy i stawowy nie jest jeszcze do końca rozwinięty, uważamy na ciężary oddziałujące przede wszystkim na nasz kręgosłup oraz stawy – unikamy więc ćwiczeń z dużym obciążeniem na stojąco (przysiady, martwe ciągi, unoszenie ciężaru na głową itd.) – taka siła będzie źle działać na nasz kręgosłup przez co może, ale nie musi (!) wpłynąć na nasz wzrost. Stosujemy niewielkie obciążenie i uczymy się poprawnej techniki, aby nie wyrobić sobie złych nawyków.

4) Ostatnia grupa wiekowa, czyli od 16/17 lat w górę.

Tutaj nasze ciało jest już ukształtowane, nie zachodzą w nim takie zmiany jak w poprzednich latach, ponadto nabyliśmy już pewne doświadczenie i możemy (ale oczywiście nie musimy) zacząć treningi siłowe, crosfitt itd. z dużymi ciężarami. W tym wieku jest już dozwolony każdy rodzaj aktywności fizycznej od zabawy, poprzez ćwiczenia z własnym ciężarem ciała, z małymi ciężarami kończąc na naprawdę solidnym obciążeniu. 

 

Mam nadzieję, że trochę wyjaśniłam Ci ten temat 🙂  – że nastolatki nie będą już obawiały  się treningów, oraz będą wiedziały za co spokojnie mogą się zabrać, a rodzice będą wiedzieli, że od najmłodszyzch lat warto popychać swoje pociechy w kierunku sportu.

 

Jeśli chcesz indywidualnie dopasowany trening, aby był dla Ciebie bezpieczny i przyniósł optymalne rezultaty, KLIKNIJ TYTAJ – chętnie Ci pomogę 🙂

 

Leave a comment