Dyniowy sezon już nam się kończy, ale z pewnością ten artykuł przyda Ci się jeśli robisz przetwory z dyni, lub na przyszły rok 😉

Zawsze wybieraj dynie o intensywnym pomarańczowym kolorze – są najbardziej wartościowe.

Zawiera witaminy A, wit. z grupy B – B1, B2, C, PP, oraz składniki mineralne: potas, wapń, fosfor, żelazo i magnez.

Jeśli stosujesz dietę opartą szczególnie na niskim bilansie kalorycznym, dobrą wiadomością dla ciebie będzie fakt, że dynia ma tylko 28 kcal na 100g.

Jednak jeśli bardziej zawracasz uwagę na indeks glikemiczny, niż na kalorie –  dynia niestety ma indeks 75. Znacznie podnosi stężenie cukru we krwi, więc cukrzycy oraz osoby z nadmierną tkanką tłuszczową nie powinny jej jeść zbyt często.

Jednak od czasu do czasu warto zjeść dynię ze względu na jej właściwości zdrowotne:

  • reguluje procesy trawienia, polecana jest przy zaparciach;
  • także pomaga oczyścić organizm z toksyn (toksyny nie tylko źle wpływają na stan naszej skóry, włosów, sapomoczucie i zdrowie, ale także przyczyniają się do powstawiania cellulitu);
  • działa przeciwzapalnie i podnosi odpornośc organizmu;
  • pomaga przy trudnościach z oddawaniem moczu, chorobach pęcherza i nerek – działa moczopędnie;
  • obniża poziom złego cholesterolu we krwi;
  • świeże nasiona dyni wykorzystywane są przy zakażeniach pasożytami np. tasiemcami;
  • zawiera antyoksydanty przez co opóźnia procesy starzenia i chroni zdrowie;
  • polecana kobietom w ciąży – przeciwdziała nudnościom i wymiotom

Sezon na dynie zaczyna się zazwyczaj w lipcu i trawa do pierwszych przymrozków. Po pierwszych przymrozkach dynie nie nadają się do przechowywania – trzeba je jak najszybciej zjeśc, lub zrobić z nich przetwory.

 

Leave a comment